درباره بیمه گروهی چه می دانید – قسمت اول

درباره بیمه گروهی چه می دانید – قسمت اول

درباره بیمه گروهی چه می دانید - قسمت اول

همه ما می دانیم که بیمه یک قرارداد دو طرفه بین شرکت بیمه گر و فرد بیمه گذار است که در آن شرکت بیمه گر متعهد می شود در ازای پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذار، خسارت های نامبرده در بیمه نامه را تحت پوشش قرار داده و در صورت بروز، هزینه های جبران خسارت ها پرداخت نماید. بیمه هم می تواند برای یک شخص باشد و هم برای گروهی از افراد که در این صورت، به آن بیمه گروهی گفته می شود.

بیمه گروهی چیست

زمانی که جمعی از افراد که از نظر حرفه یکسان بوده و ویژگی های مشترکی دارند، با هم تشکیل یک گروه را می دهند، می توانند با همدیگر از خدمات یک بیمه نامه استفاده نمایند. پس همان گونه که متوجه شدید، یک بیمه نامه زمانی به یک گروه تعلق می گیرد که حرفه افراد، یکسان و ویژگی های آن ها مشترک باشد.

مهمترین ویژگی های بیمه گروهی

اگر بخواهیم چندین ویژگی مهم بیمه های گروهی را بیان نماییم، لازم است بدانید که:

۱-   مهمترین ویژگی بیمه های گروهی، وجود یک گروه متشکل از اعضای هم حرفه و با ویژگی های مشترک است.

۲-   بیمه گروهی، به منافع یک شخص توجه نمی کند بلکه آن چه برای بیمه گروهی اهمیت دارد، توجه به منافع مشترک همه اعضای گروه است.

۳-   در زمان استفاده از بیمه های گروهی، خصوصیات شخصی هر یک از اعضا مد نظر نیست بلکه باید ویژگی های مشترک و شرایط فنی گروه در بیمه نامه لحاظ شود. برای مثال پیر و جوان بودن اعضا مهم نیست بلکه همه اعضای گروه باید براساس خطرات موجود در محل کار، شرایط فنی، ماشین آلات و… بیمه شوند.

۴-   همه اعضای گروه مجبور به شرکت در بیمه گروهی نیستند و این که آیا شرکت در بیمه گروهی، اختیاری باشد یا اجباری، بستگی به توافق سرپرست گروه با اعضای آن دارد.

عقد قرارداد بیمه گروهی

پس از این که توافقات میان اعضای گروه با سرپرست گروه صورت گرفت، در این زمان باید قرارداد برای بیمه گروهی منعقد گردد. در این قرارداد باید موارد زیر ذکر شود:

۱-   تاریخ عقد قرارداد

۲-   ذکر نام شرکت بیمه گر و بیمه گذار

۳-   موضوع بیمه نامه

۴-   مجموعه خطراتی که تحت پوشش شرکت بیمه گر قرار می گیرد.

۵-   میزان حق بیمه

۶-   ابتدا و انتهای عقد قرارداد

۷-   میزان تعهدات شرکت بیمه گر در قبال خسارت ها و حادثه هایی که ممکن است رخ بدهد.

توجه داشته باشید که عقد قرارداد بیمه گروهی از همان قوانین عقد قرارداد برای بیمه نامه های دیگر پیروی می کند و پس از این قرارداد بیمه تنظیم گردید، به هر یک از اعضای گروه، یک گواهینامه داده می شود تا مشخص شود تحت پوشش بیمه قرار دارند.

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

چهار × یک =

Free WordPress Themes, Free Android Games