یکی از مشاغلی که در جهان وجود دارد، شغل حمل و نقل وسایل، مواد غذایی، کالا و… است. برای مثال در نظر بگیرید که کارخانه ای تولید کننده وسایل برقی است و حال باید پس از تولید، این وسایل را به شرکت ها و نمایندگی های تحت نظارت خود منتقل کند تا فروش این وسایل صورت گیرد. حال در حین انتقال از کارخانه به شرکت ها، باید امنیت وجود داشته باشد تا سرمایه داران کارخانه، با خیال آسوده اقدام به انتقال کنند. در این زمان است که بیمه باربری، اهمیت خود را نشان می دهد.

بیمه باربری، یکی از انواع بیمه هایی است که شرکت های مسئول حمل و نقل کالا و مواد غذایی حتما باید از این نوع بیمه استفاده نمایند. احتمال وجود دارد که در حین انتقال کالا از مبدا به سمت مقصد، در مسیر اتفاقی بیافتد که کالاهای داخل کامیون را دچار خسارت کند در این صورت، مسئولیت جبران خسارت بر عهده شرکت انتقال دهنده است. حال اگر شرکت حمل و نقل از بیمه باربری استفاده کرده باشد، بیمه گر براساس قراداد بیمه نامه، خسارت را جبران نموده و در نتیجه هزینه سنگین از دوش شرکت حمل و نقل برداشته می شود.

بیمه باربری از قدیمی‌ترین انواع بیمه‌ نامه‌ هاست که به موجب آن، شرکت بیمه در مقابل مبلغی که از شما دریافت می‌کند متعهد می‌شود، چنانچه در جریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در اثر وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت گردد، زیان وارده را جبران نماید.

حمل و نقل کالاها یکی از اجزای لاینفک هر فعالیت تجاری، بازرگانی یا تولیدی می‌باشد. اما آنچه در این میان شایان توجه خواهد بود آن است که حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و با وجود پیشرفت‌های گسترده دانش و فناوری و توسعه زیرساختهای حمل و نقل، همواره احتمال بروز مخاطرات برای محموله های کالای شما وجود دارد. آن چه آرامش را در لحظه‌های بروز خطر برای شما به ارمغان می‌آورد، برخورداری از یک بیمه باربری (حمل و نقل کالا) با پوشش‌های مناسب می‌باشد.

بیمه باربری
بیمه باربری

بیمه باربری پارسیان

بیمه باربری برای کاهش ریسک حوادث در زمان حمل و نقل بار و کالا است. بیمه باربری به نوعی اولین نوع بیمه است که در جهان ایجاد شد.
بیمه پارسیان انواع مختلفی از بیمه‌های باربری را ارائه می‌دهد:

بیمه باربری ترانزیت
بیمه باربری صادراتی
بیمه باربری وارداتی
بیمه باربری داخلی
بیمه کشتی
بیمه سی ام آر

برتری های بیمه باربری پارسیان

اما آن چه که در مورد انتخاب بیمه باربری اهمیت زیادی دارد، نوع شرکت بیمه گر است. امروزه شرکت های بیمه زیادی در کشور وجود دارند که خدمات بیمه باربری را ارائه می کنند اما بهترین آن ها شرکتی است که چند ویژگی داشته باشد:

۱-     محدوده جبران خسارت آن وسیع باشد. به این معنا که تعداد خساراتی که در حین حمل و نقل جبران می کند، زیاد باشد. البته لازم است بدانید که در همه انواع بیمه ها، منظور از خسارت، خسارات ناخواسته است. لذا در مورد بیمه باربری نیز شرکت حمل و نقل نمی تواند جبران خسارات ناشی بی کفایتی خود را بر عهده بیمه بگذارد.

۲-    به محض رخ دادن خسارت، شرکت بیمه باید سریعا برای برآورد خسارت و جبران هزینه های منطبق با تعهدات خود در بیمه نامه، اقدام نماید. متاسفانه برخی از شرکت های بیمه در زمان جبران خسارت، سهل انگاری نموده و کار را به تعویق می اندازند.

۳-    هزینه حق بیمه آن مناسب باشد تا شرکت بیمه گذار بتواند از عهده هزینه های حق بیمه برآید.

با توجه به ۳ مورد فوق الذکر، شرکت بیمه پارسیان یکی از شرکت هایی است که در زمینه ارائه بیمه باربری بسیار مناسب عمل نموده است به گونه ای که بیمه باربری پارسیان هر ۳ ویژگی فوق را دارا بوده و به شرکت های باربری کمک می کند با امنیت و آرامش بتوانند به فعالیت خود بپردازند و نگرانی از بابت خسارات ناخواسته نداشته باشند.

برتری های بیمه باربری پارسیان
برتری های بیمه باربری پارسیان

انواع بیمه های باربری بیمه ی پارسیان

انواع بیمه‌های باربری، مخاطرات مربوط به حمل و نقل کالا از مبادی مختلف به سرتاسر جهان از طریق دریا، خشکی (زمینی)، هوایی و یا ترکیبی از این مسیرها را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیمه‌نامه‌های باربری می‌تواند برای کالاهای وارداتی، صادراتی، ترانزیت و یا حمل داخلی قابل استفاده باشد و بر حسب نوع کالا و حساسیت آنها در مقابل خطرات گوناگون پوشش‌های بیمه‌ای مناسب ارائه می‌گردد.

۱-    بیمه باربری وارداتی
این بیمه‌ نامه یکی از اسناد مورد نیاز جهت گشایش اعتبار در بانک‌ها بوده و خطراتی‌ که‌ در حین حمل، کالاهای‌ خریداری‌شده از کشورهای مختلف جهان به مقصد ایران را تهدید می‌کند تحت پوشش‌ قرار می‌ دهد.

۲-    بیمه‌ نامه باربری صادراتی
این بیمه‌ نامه کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می گردند و بر اساس شرایط فروش نیاز به بیمه‌ن امه صادراتی دارند، را تحت پوشش قرار می‌دهد.

۳-    بیمه ‌نامه باربری ترانزیت
مبدأ و مقصد برخی از حمل‌ها در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار دارد. برای تحت پوشش قرار دادن محمولاتی که به این روش حمل می‌گردند بیمه باربری ترانزیت صادر می‌گردد.

۴-    بیمه نامه باربری داخلی
بیمه نامه‌های باربری داخلی یکی نوع از بیمه باربری است که صاحبان کالا جهت تحت پوشش قرار دادن محموله هایی که مبدأ و مقصد حمل آنها یکی از شهرهای ایران می‌باشند، آن را تهیه می‌نمایند.

خطرات تحت پوشش در بیمه‌ باربری وارداتی ، صادراتی و ترانزیت

این پوشش ها برای سه بیمه باربری فوق یکی می باشد. البته توجه باشید خسارت های احتمالی وارده در این سه باربری به چند بخش تقسیم می شود که در اینجا به توضیح آنها می پردازیم.

خسارت کلی یا (Total Loss)
خسارت های ناشی از، از بین رفتن کل محموله در یک مرحله در اثر آتش سوزی را خسارات کلی می گویند.

خطرات تحت پوشش کلوز C:

این کلوز، خطرات زیر را در مورد کالاهای صادراتی، وارداتی یا ترانزیت تحت پوشش قرار می‌دهد:

آتش‌سوزی یا انفجار
به گل نشستن، زمین‌گیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
واژگون‌شدن یا از راه یا از خط خارج‌شدن وسیله حمل زمینی
تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
تخلیه کالا در بندر اضطراری
تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
فدا کردن کالا در جریان خسارت عمومی
به دریا انداختن کالا جهت سبک‌سازی کشتی

خطرات تحت پوشش کلوز B:
این کلوز،علاوه بر پوشش تمام خطرهای کلوز c  خطرهای زیر را با منظور نمودن درصد یا مبلغی به عنوان فرانشیز (سهم بیمه گذار از خسارت وارده) تحت پوشش قرار می دهد.

زلزله، آتشفشان یا صاعقه
به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
ورود آب دریا ، دریاچه یا رودخانه به کشتی ، شناور ، محفظه کالا ، کانتینر و محل انبار
تلف شدن کلی هر بسته کالا در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن به هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور
دزدی، دله دزدی ، قلاب زدگی
روغن‌زدگی ، پارگی ، شکست، ریزش
خسارت ناشی از کالای مجاور هم‌چنین، خسارت ناشی از عدم تحویل یک بسته کامل تجاری نیز با پیوست نمودن کلوز PILFERAGE AND NONDELIVERY به کلوز B تحت پوشش این کلوز قرار می‌گیرد.

خطرات تحت پوشش کلوز A:
بیمه‌ باربری تحت این کلوز دارای کامل‌ترین پوشش‌ها بوده و برای کالاهای حساس و آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند .این کلوز به استثنای مخاطرات ناشی از اقدامات عمدی بیمه‌گذار یا سوء نیت وی و همچنین استثناهای خود بیمه ، کلیه خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهند.

خطرات تحت پوشش
خطرات تحت پوشش

کلوزهای A، B و C چه مواردی را تحت پوشش بیمه باربری قرار نمی‌دهند؟

تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتصاب به سوء عمل ارادی بیمه گذار.
نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نا مناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه
برای حمل، مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا بوسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشد و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.
تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت مورد بیمه.
تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ای که علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از ورشکستگی یا اعسار مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها.
تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیله ای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیواکتیو کار کنند.
عدم قابلیت دریا نوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل این کالای مورد بیمه.
نا مناسب بودن کانتینر یا وسیله حمل جهت حمل سالم مورد بیمه.
جنگ . اعتصاب.
هم‌چنین کلوزهای B و C به هیچ عنوان آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوء نیت از طرف هر کس که باشد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت بیمه باربری وارداتی ، صادراتی و ترانزیت

نامه اعلام بیمه گذار
بارنامه
فاکتور خرید
صورت بسته‌بندی
گواهی مبدا
گواهی بازرسی کالا
راه‌نامه C.M.R در حمل های زمینی
تصویر پشت و روی پروانه ورودی کالا
تصویر پشت و روی پروانه خروجی کالا (برای کالای صادراتی)
قبوض انبار گمرکی
صورتمجلس گمرکی یا بندری
بارنامه حمل داخلی
گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا)
گزارش بازدید کارشناس خارجی (در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت های ناشی از حادثه)

مدارک لازم جهت پرداخت خسارت
مدارک لازم جهت پرداخت خسارت

خطرات تحت پوشش در بیمه‌ باربری داخلی بیمه ی پارسیان

خطرات تحت پوشش در بیمه حمل و نقل داخلی از دو گروه تشکیل می‌شوند:

۱-    خطرات اصلی
آتش‌سوزی و حادثه وسیله نقلیه که شامل تصادف، تصادم، واژگونی و سقوط وسیله نقلیه می باشد.

۲-    خطرات اضافی
بر حسب توافق و با دریافت حق بیمه اضافی هنگام صدور بیمه‌نامه به خطرات اصلی اضافه می شوند از قبیل خسارتهای ناشی از بارگیری، تخلیه، سرقت کل محموله به همراه وسیله نقلیه، آب دیدگی و سقوط کالای مورد بیمه از روی وسیله حمل.

اسناد و مدارک لازم جهت بررسی و پرداخت خسارت بیمه باربری داخلی

اعلام خسارت به موقع بیمه گذار
بارنامه
فاکتور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه‌شده
گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
صورت مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت

جمع بندی

اگر چه امروزه با پیشرفت جوامع بشری از شدت برخی ریسک ها در جریان حمل و نقل کاسته شده است اما افزایش حجم حمل و نقل محصولات مختلف ریسک های بسیاری را به بار آورده است. شرکت بیمه پارسیان با ارائه انواع بیمه باربری تلاش دارد تا امنیت سرمایه شما را در برابر ریسک های محتمل و غیر قابل پیش بینی فراهم آورد. هدف ما فراهم آوردن خدمات هرچه سریعتر و مطلوبتر برای مشتریان گرامی است.