رشته های فنی شامل مهندسی عمران، مکانیک، برق، پروژه های معماری و… مهمترین رشته های درگیر در ساخت و ساز و یا تولیدات کارخانه ای هستند. در این دسته از مشاغل افراد زیادی مشغول به فعالیت هستند و هر یک از آن ها متناسب با حرفه خود، با خطرات زیادی روبرو می شوند. برای مثال در یک کارخانه، کارگران باید مراقب باشند که ایمنی را در استفاده از دستگاه ها رعایت کنند تا مشکلی برای آن ها رخ ندهد و یا در یک پروژه ساختمانی، کارگران باید مراقب باشند تا در حین کار بخصوص در ارتفاع، دچار آسیب نشوند.

اما آن چه که مسلم است این موضوع است که به هر حال ممکن است علی رغم رعایت نکات ایمنی و دقت بالا در حین کار، اتفاقات ناخواسته و پیش بینی نشده رخ بدهد که علاوه بر خسارات مالی، ممکن است خسارت جانی را نیز برای افراد دخیل در پروژه داشته باشد و مسئولیت تمام این خسارات، با کارفرمای پروژه و یا صاحب کارخانه است. مسلما جبران هزینه های وارده بسیار سنگین است و توصیه می شود که در کلیه فعالیت های فنی، حتما کارفرما از بیمه مسئولیت مهندسین استفاده نماید.

بیمه مسئولیت مهندسین چیست

بیمه نامه مهندسی یک قرارداد بین کارفرمای پروژه با بیمه گر است که در آن شرکت بیمه گر متعهد می شود هر گونه خسارت ناخواسته و غیر قابل پیش بینی را که منجر به بروز خسارت می شود و این خسارات در حالی رخ داده که شرایط ایمنی کاملا رعایت شده اند، بر طبق تعهدات در بیمه نامه جبران نماید.

چند نکته در مورد بیمه مهندسی

معمولا دیده شده است که در فروش بیمه های مهندسی، افراد سوالاتی را از کارشناس فروش بیمه می پرسند که ما در این قسمت چند نکته مهم در مورد این بیمه نامه را بیان می کنیم تا ابهامات رفع گردد:

۱-   در زمان بروز خسارت، کارفرما پروزه و یا مهندس آن تا ۱۰ روز وقت دارد که به شرکت بیمه مراجعه نموده و خسارات را اطلاع دهد تا شرکت بیمه گر برای برآورد خسارات و جبران هزینه های وارده، اقدام نماید.

۲-   برای استفاده از خدمات بیمه مهندسی، حتما به پروانه اشتغال مهندس پروژه نیاز است.

۳-   امکان استفاده از بیمه مهندسی هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی وجود دارد.

۴-   توجه داشته باشید که بیمه مهندسی، خسارت های غیر طبیعی شامل بمب گذاری، خرابکاری، آشوب و… همچنین بلاهای طبیعی را شامل نمی شود.