چرا بیمه شخص ثالث پارسیان ؟ در ایران به دلیل اینکه بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است، یکی از پر مخاطب ترین انوع بیمه ها در ایران می باشد. باید این نکته را بدانید که اگر وسیله نقلیه ای تحت پوشش این بیمه نباشد، عواقب و مشکلات سنگینی برای آن فرد ایجاد خواهد شد.اگر به اطلاعات کاملی درباره این بیمه دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.

صنعت بیمه سالیان طولانی است که در کشور ما وارد شده و در چند دهه اخیر با توجه به اطلاع رسانی هایی که در مورد مزایای استفاده از انواع بیمه صورت گرفته است، صعت بیمه جایگاه بالاتری را به دست آورده است. یکی از پرکاربردترین انواع بیمه نامه که بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده است، بیمه شخص ثالث نام دارد. این بیمه نامه برای تمامی وسایل نقلیه اجباری بوده و در صورتی که یک وسیله از بیمه شخص ثالث بهره مند نباشد، صاحب آن از نظر قانونی جریمه خواهد شد.

معرفی بیمه شخص ثالث

در ابتدا باید بدانید که شخص ثالث به چه کسی گفته می شود. مالک وسیله نقلیه که به عنوان بیمه گذار شناخته می شود شخص اول می باشد. شخص ثانی یا بیمه گر، همان شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه ها بنابر بیمه نامه است. شخص ثالث نیز به فرد زیان دیده در حادثه رانندگی گفته می شود. به معنای دیگر،‌ منظور از شخص زیان دیده هر شخص، غیر از راننده مقصر است.

خسارات جانی و پزشکی وارد شده به راننده، جزو بیمه شخص ثالث محسوب نمی گردد. در صورت برخورد اتومبیل به صخره، درخت و … اگر سرنشینان آن دچار صدمات بدنی یا فوت شوند، این بیمه کلیه خسارات را بر عهده می گیرد. اما خساراتی که به راننده اتومبیل وارد شده باشد جزو این پوشش نمی باشد. خسارات وارده به راننده  از محل بیمه حوادث راننده قابل جبران می باشد.

در ابتدا بهتر است با یک مثال با کارایی بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا شویم. فرض کنیم که شما در حین رانندگی تصادف کرده و براساس گزارش پلیس راهنمایی رانندگی شما مقصر شناخته شده اید در این زمان موظف هستید کلیه خسارت هایی که به راننده مقابل (شخص ثالث) وارد شده – حتی تامین هزینه دیه- را پرداخت نمایید. حالا اگر شما برای خودروی خود از بیمه شخص ثالث استفاده کنید تا زمانی که این بیمه نامه اعتبار دارد، هزینه خسارت های وارد شده به شخص ثالث در اثر تصادفات توسط شرکت بیمه گر جبران خواهد شد.

معرفی بیمه شخص ثالث
معرفی بیمه شخص ثالث

محاسبه بیمه شخص ثالث پارسیان


مرحله 1 از 2

50%
  • قیمت ها به تومان می باشد
  • لطفاً یک مقدار بین 0 و 366 را وارد نمایید .
  • این فیلد بصورت اتوماتیک پر می شود


بیمه شخص ثالث چیست؟
تمامی افرادی که در یک تصادف رانندگی، زیان جانی و یا مالی ببینند، تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت. این نوع  بیمه شامل هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارت های مالی وارد شده می باشد.

در بیمه شخص ثالث بخشی وجود دارد به نام بیمه حوادث راننده. که در این بخش، راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه استفاده کند. البته باید این نکته را بدانید که بیمه حوادث راننده فقط برای جبران زیان های جانی است  و در قبال ضرر های مالی مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد.

در صورتی که شما بیمه شخص سوم، شرکت بیمه ایران را داشته باشید، در صورت مقصر شناخته شدن شما، طبق تعرفه خسارات جانی و مالی شما پرداخت خواهد شد. همانگونه که گفته شد، بیمه شخص ثالث برای تمام خودرو ها، الزامی است و عدم تهیه آن جرم محسوب می شود.

این بیمه وابسته به شخص نیست. به همین خاطر در صورتی که راننده با خودرو شخص دیگری که دارای بیمه شخص سوم است، دچار تصادف شود، می تواند در صورت داشتن گواهینامه، از بیمه خودرو استفاده نماید. عدم داشتن گواهینامه تخلف می باشد و جزو مواردی است که بر اساس آن، بیمه شخص ثالث فسخ می گردد. در صورت نداشتن گواهینامه هیچ ضرر و زیانی از سمت شرکت بیمه به فرد زیان دیده پرداخت نمی شود.

چه افرادی شخص ثالث به حساب نمی آیند؟

۱. مالک، راننده و فرد بیمه گذار وسیله نقلیه ای که عامل بروز تصادف هستند.

۲.   کلیه سرنشینان داخل خودروی فردی که مقصر شناخته شده است.

۳. اگر حادثه در محدوده کاری فرد بیمه گذار رخ بدهد و مسئولیت این حادثه با او باشد، در این صورت کارمندان تحت نظارت او به عنوان شخص ثالث به حساب نمی آیند.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه شخص سوم خودرو نیست

۱. خسارت هایی که به خودرو و یا لوازم موجود در آن وارد شود، جزو خسارات تحت پوشش این بیمه نیست.
۲. خسارات ناشی از زلزله، سیل، آتشفشان.
۳. خسارات پرداخت جریمه یا محکومیت های جزایی.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه شخص سوم خودرو نیست
چه خساراتی تحت پوشش بیمه شخص سوم خودرو نیست

تکلیف پرداخت بیش از یک دیه چیست؟

این امکان وجود دارد که در زمان بروز حادثه، فرد بیمه گذار که مسئول حاثه است به پرداخت بیش از یک دیه محکوم شود. در این صورت شرکت بیمه گذار موظف به پرداخت کل خسارات بدنی  (اعم از مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن) خواهد بود.

خدمات تحت پوشش بیمه شخص ثالث بیمه ی پارسیان:
نکته بسیار مهم در مورد بیمه شخص ثالث خسارت هایی است که توسط بیمه گر جبران می شود. در زمان خرید بیمه نامه شما باید شرایط و خسارت های تحت پوشش را به دقت مطالعه کنید. تمام بیمه نامه های شخص ثالث گروهی از خسارت های اصلی را تحت پوشش قرار داده اند. اما در صورتی که بیمه گذار درخواست پوشش های اضافی را نیز داشته باشد، پس از موافقت بیمه گر  باید حق بیمه مازاد بر حق بیمه پوشش های اصلی را نیز پرداخت نماید. در زمانی که تصادفات رخ می دهد شرکت بیمه گر موظف است خسارت هایی را جبران نماید که تحت پوشش بیمه نامه بوده. موارد خارج از قرارداد در حیطه تعهدات بیمه گر قرار ندارد.

تخفیفات بیمه شخص ثالث خودروی بیمه ی پارسیان

طبق دستورالعمل های ابلاغ شده به تمامی شرکت های بیمه، هر ساله به افرادی که از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکره باشند تخفیف داده خواهد شد. این تخفیف فارغ از ارسال بیمه نامه سال قبل افراد است. تخفیف ها به شرح زیر می باشند.

* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال اول: ۵% تخفیف تمدید بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال دوم: ۱۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال سوم: ۱۵% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال چهارم: ۲۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال پنجم: ۳۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال ششم: ۴۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال هفتم: ۵۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال هشتم و بعد از آن: ۶۰% تخفیف بیمه
* عدم استفاده از کوپن بیمه در سال نهم و بعد از آن: ۷۰% تخفیف بیمه

آیا نداشتن بیمه شخص ثالث جرم محسوب می شود؟

از این بیمه، در قانون با کلمه اجباری ذکر شده است. همچنین به صراحت تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظف به تهیه این بیمه نامه شده است. در نتیجه حرکت وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن این بیمه نامه ممنوع می باشد.

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت بیمه ی پارسیان

۱. حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی
مبلغ نهایی بیمه شخص ثالث بر اساس دیه کامل انسان، در ماه های حرام است. هر سال قوه قضاییه این نرخ دیه کامل را اعلام می کند. دیه کامل ماه حرام در سال ۱۴۰۰، ۶۴۰ میلیون و در ماه غیر حرام ۴۸۰ میلیون است.  بر همین اساس بیمه مرکزی، حداقل و حداکثر مبلغ حق ‌بیمه‌ را به شرکت‌ های بیمه ابلاغ می‌ کند.

۲. تخفیف عدم خسارت بیمه
یکی از مواردی که بر قیمت بیمه تاثیر گذار است، تخفیف عدم خسارت بیمه است. بنابراین قانون به تعداد سال های عدم استفاده از بیمه ، به بیمه گذار تخفیف خواهد داد.

۳. کاربری خودرو
کاربری خودرو و میزان ریسک آن برای رخ دادن حادثه رانندگی، از دیگر عوامل موثر بر قیمت نهایی آن است. برای مثال خودرو های آموزش رانندگی و یا تاکسی ها که بیشتر احتمال تصادف دارند، باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری پرداخت کنند. همچنین کاربری های صنعتی، آمبولانس، آتش نشانی و … نیز باید بیمه بیشتری را باید پرداخت کنند.

۴. جریمه دیرکرد بیمه
دیر کرد حق بیمه باعث جریمه و افزایش حق بیمه می شود. در صورت دیرکرد در تمدید حق بیمه به صورت روز شمار، جریمه اعمال می شود.

۵. میزان پوشش بیمه نامه
از دیگر موارد تعیین کننده مبلغ نهایی حق‌ بیمه، میزان پوشش مالی آن است. این میزان پوشش، مقدار تعهد مالی شرکت بیمه را در برابر بیمه ‌گذار تعیین می‌ کند. بیمه مرکزی حداقل میزان پوشش مالی را در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۶ میلیون تومان تعیین کرده است. بیمه‌ گذار با پرداخت حق ‌بیمه بیشتر، می‌تواند پوشش مالی بالاتری را خریداری کرده  همچنین از خدمات بیشتری بهره‌ مند شود.

روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث
روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

در صورت دیرکرد در تمدید این بیمه عواقبی وجود خواهد داشت که عبارت اند از:

۱. توقف خودرو توسط پلیس
پلیس در صورت شناسایی خودرویی که فاقد بیمه شخص ثالث، می تواند خودرو را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل کند. در این شرایط باید بیمه خود را تمدید کنید و علاوه برجریمه دیرکرد، هزینه پارکینگ را هم بپردازید.

۲. خسارت ناشی از حوادث رانندگی
در صورت نداشتن این بیمه در تصادف رانندگی، اگر مالک خودرو مقصر شناخته شود، باید تمامی هزینه ها را پرداخت کند. در صورت حوادث منجر به فوت، خسارت های مالی جبران ناپذیری به راننده مقصر وارد خواهد شد.

۳. مشکلات در خرید و فروش
امکان خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد. برای فروش ماشین، باید آن را بیمه کرده و سپس نسبت به فروش اقدام کنید.

روش‌های انتقال بیمه ی شخص ثالث

این امکان وجود دارد که افراد بتوانند بیمه خود را به شخص دیگری انتقال دهند. برخی از راه های انتقال بیمه را در این بخش بررسی خواهیم کرد:

۱. تمدید بیمه با شرکت بیمه متفاوت
گاهی اوقات بیمه گذار به دلایل مختلفی مانن اختلاف قیمت و یا راضی نبودن از سرویس دهی شرکت بیمه خود، تصمیم می گیرد بیمه خود را با شرکت دیگری تمدید کند. در این صورت باید اقداماتی نظیر تمدید بیمه نامه را انجام دهد.  در صورتی که بیمه نامه را با شرکت دیگری تمدید کنید، تخفیف بیمه نامه شما از بین نخواهد رفت.

۲. انتقال بیمه نامه به مالک جدید خودرو
در صورت معامله وسیله نقلیه، مالک جدید می تواند بیمه نامه را به نام خود ثبت کند. در این صورت الحاقیه ای به بیمه نامه ضمیمه می شود که نشان دهنده تغییر مالک است.

۳. انتقال تخفیف بیمه نامه
این انتقال به دو صورت امکان پذیر می باشد:

–  ممکن است فرد قصد داشته باشد بیمه تخفیف عدم خسارت خود را به فرد دیگری منتقل کند. این انتقال فقط در بین اعضای خانواده امکان پذیر می باشد.

–  همانطور که گفته شد، تخفیف بیمه نامه از طریق فروش وسیله نقلیه نیز امکان پذیر است.

مدارک لازم جهت انتقال بیمه شخص ثالث

۱-   سند خودروی جدید که قرار است بیمه نامه به آن تعلق گیرد.

۲-   سند خودروی قدیم

۳-   بیمه نامه خودروی جدید

۴-   بیمه نامه خودروی قدیم

۵-   توجه داشته باشید که در صورتی که خودروی شما اقساطی است در زمان انتقال حتما باید باید اصل و کپی گواهی اقساط را به همراه داشته باشید. اگر این مدارک را ندارید،  باید اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیمی در دست باشد.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

اگر شما قصد دارید که بیمه شخص ثالث خود را به فرد دیگری واگذار نمایید، بر طبق ماده ۶ بیمه شخص ثالث، باید چند شرط را در نظر بگیرید:

۱. اگر قرار است بیمه شخص ثالث بین دو خودرو صورت گیرد، این دو خودرو باید مشابه همدیگر باشند.

۲. تنها زمانی می توانید بیمه شخص ثالث را انتقال دهید که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد. زیرا پس از تاریخ انقضا، بیمه نامه رسما اعتباری نخواهد داشت لذا قابل انتقال نخواهد بود.

۳. توجه داشته باشید که این انتقال باید به صورت قطعی باشد و اگر به حالت قولنامه ای باشد اعتباری نخواهد داشت.

۴. در زمان انتقال بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه موظف است که هر گونه امتیاز تخفیف متعلق به این بیمه نامه را نیز به صاحب جدید آن انتقال دهند.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

نکات مهم در مورد بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ی پارسیان

۱-    زمانی که یک تصادف بین دو ماشین رخ می دهد، هر یک از رانندگان خودروها، نسبت به خودروی مقابل، شخص ثالث به حساب می آید.

۲-     همه وسایل نقلیه شامل وسایل نقلیه عمومی، شخصی، وسایل باربری، یدک ها، موتور سیکلت، دوچرخه و … زمانی که منجر به بروز تصادف می شوند، نسبت به شخص ثالث مسئول هستند. هر اتفاقی که برای این وسایل رخ بدهد و منجر به بروز آسیب به شخص ثالث شود، صاحبان این وسایل موظف خواهند بود خسارت وارده به آن شخص را جبران نمایند. برای مثال حتی اگر خودروی شما کنار خیابان به صوت ناخواسته آتش بگیرد و در این آتش سوزی به فرد دیگری چه از نظر مالی و چه جانی آسیب وارد شود، جبران خسارت بر عهده صاحب خودرو خواهد بود.

۳-    همانطور که گفته شد بیمه شخص ثالث، قابلیت انتقال دارد. برای مثال زمانی که شما خودروی خود را می فروشید، می توانید بیمه شخص ثالث را به صاحب جدید آن انتقال دهید. و صاحب جدید آن ۱۵ روز کاری فرصت دارد تا مشخصات خود را به شرکت بیمه گر ارائه کند تا سند بیمه نامه برای او صادر گردد.

۴-     توجه داشته باشید که خسارت های ناشی از بلاهای طبیعی، جنگ و حتی خسارت های ناشی از مواد رادیواکتیو، در حیطه پوشش این بیمه  قرار ندارد.

۵-     فرض کنید که شخصی قصد دارد ماشین شما را بدزدد و در همین حین، اتفاقی برای او می افتد که منجر به آسیب به سلرق خواهد شد. چون آن فرد در حال ارتکاب عمل غیر قانونی بوده است، این بیمه به او تعلق نخواهد گرفت.

۶-    توجه داشته باشید که اگر راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد و یا این که عمدا به شخص ثالث لطمه وارد کند، بیمه خسارت را جبران نمی کند. اگر هم هزینه خسارت را پرداخت کرد، بعدا هزینه ها را از بیمه گذار دریافت خواهد نمود.

۷-    اگر یک وسیله نقلیه را از خارج از کشور وارد ایران نمودید، باید سریعا آن را بیمه کنید.

۸-     اگر ماشین شما در خارج از کشور است و شرکت های بیمه ای در ایران وجود دارند که بیمه نامه های آن ها در خارج از کشور نیز اعتبار دارند، می توانید ار خرج کشور بیمه ماشین خود را انجام دهید.

خدمات تحت پوشش بیمه شخص ثالث

نکته بسیار مهم در مورد بیمه ثالث خسارت هایی است که توسط بیمه گر جبران می شود. در زمان خرید بیمه نامه شما باید شرایط و خسارت های تحت پوشش را به دقت مطالعه کنید. تمام بیمه نامه های شخص ثالث گروهی از خسارت های اصلی را تحت پوشش قرار داده اند اما در صورتی که بیمه گذار درخواست پوشش های اضافی را نیز داشته باشد، پس از موافقت بیمه گر  باید حق بیمه مازاد بر حق بیمه پوشش های اصلی را نیز پرداخت نماید. در زمانی که تصادفات رخ می دهد شرکت بیمه گر موظف است خسارت هایی را جبران نماید که تحت پوشش بیمه نامه بوده و موارد خارج از قرارداد در حیطه تعهدات بیمه گر قرار ندارد.

تمدید بیمه شخص ثالث

همان گونه که بیان شد استفاده از بیمه ثالث در کشور اجباری بوده و بر طبق قانون پلیس راهنمایی و رانندگی می توانند خودروهای فاقد این بیمه نامه رارجریمه کند. از طرفی با توجه به این اجبار در خرید بیمه شخص ثالث در صورتی که تمدید قرارداد در زمان معین شده صورت نگیرد، شرکت و نمایندگی بیمه باید به ازای هر روز تاخیر در بررای تمدید، بیمه گذار را جریمه کرده و پس از دریافت مبلغ جریمه مبلغ حق بیمه را تعیین نمایند.