بررسی تفاوت های بین فسخ و بطلان بیمه

بررسی تفاوت های بین فسخ و بطلان بیمه

در مورد تمامی قراردادهای بیمه این امکان وجود دارد که در مدت اعتبار بیمه نامه، فسخ و یا بطلان ان از سوی یکی از طرفین قرارداد انجام گیرد. اما اکنون این سوال پیش می آید که تفاوت بین فسخ و بطلان چه بوده و چه زمان شرایط اجرای آن ها رخ می دهد. با مطالعه ادامه این مقاله می توانید پاسخ سوالات خود را به دست بیاورید.

تعریف فسخ قرارداد بیمه

در صورتی که قرارداد بیمه در طول مدت اعتبار بیمه نامه و به دلایل کاملا معین، منحل شود در این صورت فسخ قرارداد رخ می دهد. در چنین مواردی، اصل قرارداد کاملا درست بوده و هیچ عیبی ندارد اما به هر حال این حق برای هر کدام از طرفین قرارداد وجود دارد که براساس شرایط از پیش تعیین شده و نه به صورت دلخواه، قرارداد را فسخ کنند. تمامی مواردی که منجر به فسخ بیمه نامه می شود باید در زمان تنظیم قرارداد، ذکر گردند.

تعریف بطلان قرارداد بیمه

در تنظیم قرارداد بیمه ۵ شرط اساسی در بیمه نامه ذکر می گردد که شامل:

–       اهلیت

–       قصد

–       موضوع معین

–       مشروع بودن قرارداد

–       اصل حسن نیت

در صورتی که در مدت اعتبار قرارداد یکی از این شرایط از طرف یکی از طرفین از بین برود، طرف مقابل این حق را خواهد داشت که قرارداد بیمه نامه را باطل نماید. برای مثال عدم صداقت در بیان مشخصات و ارزش واقعی اموال بیمه شده، استفاده از چند بیمه به منظور تقلب و… از جمله مواردی است که منجر به بطلان قرارداد می شود.

تفاوت بین فسخ و بطلان قرارداد بیمه

به طور کلی دو تفاوت اساسی بین فسخ و بطلان بیمه وجود دارد:

۱-   زمانی که یکی از طرفین حق فسخ قرارداد را داشته باشد، دو راهکار برای او وجود خواهد داشت. می تواند حق خود را دریافت نموده و سپس قرارداد را منحل کند و یا در حالت دوم، بدون دریافت حق، اجازه دهد بیمه نامه همچنان به رویه خود ادامه دهد. حق بیمه در زمان فسخ قرارداد، باید براساس مدت زمان پوشش بیمه نامه محاسبه شده و باقیمانده ان عدت داده شود. اما در زمانی که بطلان رخ بدهد، در هر صورت قرارداد باطل خواهد شد.

۲-    بطلان بیمه نامه در ابتدای عقد قرارداد و فسخ آن بعد از آن و در مدت اجرای بیمه نامه رخ می دهد.

افزودن یک دیدگاه

6 − یک =