چرا بیمه بدنه پارسیان ؟ ممکن است در هنگام استفاده از وسیله نقلیه راننده و وسیله نقلیه دچار حادثه شده که این حوادث منجر به خسارت شود در آن زمان سه نوع خسارت از جمله خسارت به سرنشینان خودرو، خسارت به شخصی دیگر یا همان شخص ثالث و خسارت به بدنه خودرو می تواند بروز کند.

همان طور که می دانید تمامی این خسارات تحت پوشش بیمه ماشین قرار می گیرد که بیمه بدنه یکی از شاخه های اصلی آن می باشد. بیمه بدنه ماشین خسارات مالی ناشی از انواع تصادف، آسیب به بدنه، سرقت و … را جبران خواهد کرد. این بیمه بر خلاف بیمه شخص ثالت غیر اجباری بوده که حتی در زمانی که مقصر حدثه نباشید می توانید بخشی از خساراتی که توسط بیمه شخص ثالث قابل جبران نیست را جبران نمایید. بیمه پارسیان در سال ۱۳۹۷ موفق به صدور ۲۵۵۵۶۳ بیمه نامه و کسب ۷ درصد از کل بیمه نامه های صدور یافته شد.

مزایای بیمه بدنه پارسیان

همان طور که می دانید در سال های اخیر با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودرو و قطعات آن اغلب افراد توجه ویژه ای به بیمه بدنه پیدا کرده اند. زیرا با بیمه کردن خودرو خود با بیمه بدنه خودرو خسارت های وارد شده به اتومبیلشان را در هنگام تصادف و در زمانی که خود مقصر تصادف هستند، تا حد زیادی جبران خواهد شد. جالب است بدانید که مزایای این بیمه به همین جا ختم نمی شودو این بیمه خودرو شما را تا حد زیادی در برابر خطرات احتمالی دیگر به جز تصادف تحت پوشش خود قرار می ‌دهد.

محاسبه هزینه حق بیمه بدنه پارسیان

از پر تکرار ترین سوالات مشتریان در هنگام مراجعه به شرکت بیمه برای صدور بیمه حوادث خودرو، میزان هزینه بیمه بدنه می باشد. به طور کلی دو فاکتور مهم از جمله قیمت واقعی خودرو و نرخ حق بیمه تعیین کننده مبلغ واقعی حق بیمه بدنه خودرو است. بنابراین در هنگام صدور حق بیمه قیمت واقعی خودرو بر اساس قیمت روز آن را بیان کنید تا در زمان بروز خسارت شرکت بیمه پارسیان هزینه جبران خسارت خودرو را با توجه به ارزش واقعی خودرو شما پرداخت کند و نه میزان کمتری از آن. البته عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، سال ساخت آن، داشتن یا نداشتن بیمه ، صفرکیلومتر بودن یا نبودن وسیله نقلیه، تخفیف ‌های بیمه، نوع پوشش‌ های درخواستی بیمه ‌گزار و سقف تعهدات آن‌ بر قیمت نهایی حق بیمه موثر است.

محاسبه هزینه حق بیمه بدنه پارسیان
محاسبه هزینه حق بیمه بدنه پارسیان

قیمت بیمه بدنه پارسیان

قیمت بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالت که در تمامی شرکت ها قیمت ثابتی دارد، متغیر است. به طوری که ممکن است بین قیمت حق بیمه یک شرکت با شرکتی دیگر تا چند صد هزار تومان اخلاف قیمت وجود داشته باشد. سقف پوشش بیمه نامه بر میزان این قیمت تاثیر گذار است اما یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت بیمه میزان تخفیفی است که بر روی هزینه نهایی آن اعمال می شود.

موارد مورد پوشش بیمه بدنه پارسیان

همان طور که به آن اشاره نمودیم بیمه بدنه پارسیان علاوه بر جبران خساراتی همچون تصادف خودرو، سقوط، واژگونی، آتش‌ سوزی، برخورد صاعقه، انفجار و سرقت کلی خودرو که جزو پوشش اصلی بیمه بدنه ماشین می باشند موارد دیگری را هم جبران خسارت می نماید. این موارد شامل پوشش اضافی بیمه پارسیان هستند که در ادامه چند نمونه از آن ها را ذکر خواهیم نمود.

۱٫     شکستن شیشه اتومبیل: تا سقف ۸۰ درصد ارزش روز شیشه و هزینه نصب

۲٫     سرقت لوازم خودرو: تا سقف ۵ درصد از ارزش خودرو یا جبران کلیه یا بخشی از لوازم سرقت شده

۳٫     هزینه رفت و آمد پس از حادثه: حداکثر تا ۳۰ روز و روزانه به مبلغ ۳ هزار تومان

۴٫     بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله : تا سقف ۷۰ درصد مبلغ خسارت

۵٫     پاشیده شدن رنگ، مواد شیمیایی و اسیدی بر روی خودرو: تا سقف ۷۰ درصد مبلغ خسارت

۶٫     جبران خسارت در خارج از کشور یا پوشش ترانزیت

۷٫     نوسانات قیمت خودرو: تا سقف ۲۵، ۵۰ و یا ۱۰۰ ارزش روز بیمه

تخفیف بیمه بدنه پارسیان

تخفیف‌های مختلفی از جمله ارائه تخفیف گروهی برای خودروهای سازمان‌ ها و پرسنل آن‌ ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه ‌ها، خودروهای منطقه آزاد، دارندگان کارت طلایی و دارندگان بیمه عمر انفرادی بیمه پارسیان را دارند بر روی قیمت بیمه بدنه خودرو صورت می گیرد. تخفیف ‌های دیگر بیمه پارسیان و میزان هر یک از آن ها عبارتند از:

۱- تخفیف خرید نقدی به میزان ۱۰ درصد

۲- تخفیف خودروهای صفر کیلومتر به میزان ۲۰ درصد و حداکثر تا ۴ ماه پس از تحویل خودرو

۳- تخفیف برای کارکنان و سهامداران بانک و بیمه پارسیان تا سقف ۲۵ درصد

مورد جالبی که شامل تخفیف بیمه بدنه خودرو تخفیف می باشد این است که در صورتی که در طول یک سال، کمتر از خدمات بیمه بدنه استفاده شود، بیمه گذار در زمان تمدید قرارداد بیمه تخفیف مناسبی برای بیمه شونده در نظر می گیرد.

تخفیف بیمه بدنه پارسیان
تخفیف بیمه بدنه پارسیان

تمدید بیمه بدنه

در صورتی که از خدمات بیمه پارسیان رضایت داشته و قصد تمدید آن را پس از یک سال اعتبار داشتید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مجددا به بازدید از خودرو نیاز است یا خیر؟  بیمه پارسیان با در نظر گرفتن ۳ شرط بیمه حوادث خودرو را بدون احتیاج به بازدید تمدید خواهد کرد که این شروط عبارتند از:

۱- بیمه نامه از تاریخ سررسید نگذشته باشد.

۲- عدم افزایش پوشش بیمه نامه نسبت به سال گذشته توسط بیمه گذار

۳-عدم افزایش  قیمت خودرو به میزان ۵۰ درصد به بالا نسبت به سال گذشته

درمورد قابلیت انتقال بیمه بدنه در زمان فروش وسیله نقلیه باید بدانید که بیمه نامه بیشتر به رانندگی صاحب وسیله نقلیه برمی گردد لذا قابلیت انتقال آن به صاحب جدید این وسیله وجود نخواهد داشت. اما در صورتی که وسیله نقلیه ی جدیدی را خریداری کردید می توانید بیمه بدنه وسیله قبلی را به وسیله جدید انتقال دهید.

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه پارسیان

پس از خسارت دیدن خودرو شما تا حداکثر ۵ روز فرصت دارید تا به یکی از شعب پرداخت خسارت بیمه پارسیان مراجعه کنید. پس از دریافت فرم پذیرش اعلام خسارت بیمه ‌نامه بدنه خودرو لازم است تا آن را تکمیل نموده و مدارک درخواستی را به واحد پذیرش تحویل دهید تا پس از آن میزان خسارت وارده بر خودروی شما ارزیابی شده و مبلع تعیین شده به شما پرداخت شود. مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه نامه عبارتند از:

·        بیمه ‌نامه بدنه ماشین

·        گواهی ‌نامه و کارت ملی راننده مقصر در حادثه

·        کارت ماشین یا شناسنامه مالکیت

·        بیمه ‌نامه شخص ثالث خودرو

·        گزارش مقامات انتظامی شامل جزئیات قطعات سرقت ‌شده، شرح دقیق نحوه سرقت و تاریخ وقوع آن

·        فاکتورهای تعمیرات و هزینه نجات و حمل

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه پارسیان
نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه پارسیان

استثناهای بیمه بدنه پارسیان

همان طور که می دانید هر شرکت بیمه گذاری بر اساس قوانین که دارید مواردی از خسارات را جبران نخواهد کرد که این خسارات برای بیمه بدنه پارسیان عبارتند از:

·        خسارات ‌ناشی از جنگ، شورش و اعتصاب.

·        خسارات ناشی از انفجارهای هسته ‌ای.

·        زیان‌ های عمدی وارد شده به خودرو

·        خسارت‌هایی وارد شده ناشی از فرار راننده از تعقیب مقامات انتظامی

·        خسارات ایجاد شده توسط راننده ای که گواهی نامه خودرو نداشته و یا گواهی نامه او باطل شده

·        خسارت‌ های وارد شده ناشی از مصرف مشروبات الکی و استعمال مواد مخدر توسط راننده

·        خسارت‌های ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر

در هر حادثه ای که وسیله نقلیه در آن سهیم باشد، سه نوع خسارت می تواند بروز کند:

۱-   خسارت به سرنشینان خودرو

۲-   خسارت به شخصی دیگر که همان شخص ثالث است.

۳-   خسارت به بدنه خودرو

هر سه نوع خسارت فوق تحت پوشش بیمه ماشین قرار گرفته و در زمانی که صاحب وسیله نقلیه قصد استفاده از خدمات بیمه خودرو را داشته باشد باید زیر گروه مناسب با هر نوع خسارت نامبرده را انتخاب کند. در این مقاله ما قصد داریم به معرفی بیشتر بیمه بدنه خودرو بپردازیم.

تعریف تخصصی بیمه بدنه خودرو

اگر بخواهیم به صورت کاملا تخصصی و دقیق، یک تعریف از بیمه بدنه خودرو داشته باشیم باید این گونه بیان کنیم که:

براساس مقررات شورای عالی، اگر شما از خدمات بیمه بدنه خودرو استفاده می کنید، در زمان بروز تصادف و یا هر حادثه ای دیگر که منجر به بروز خسارت به بدنه اتومبیل شما شده است، شرکت بیمه موظف است که هر گونه خسارتی که در حین حرکت خودرو و یا زمانی که خودرو ثابت است و به آن وارد می شود و این خسارات در حیطه تعهدات قید شده در بیمه نامه باشد، پرداخت نماید. برای مثال خسارات مربوط به آتش سوزی، سرقت، تصادف و…

فاکتورهای تعیین کننده هزینه حق بیمه بدنه

یکی از مهمترین سوالاتی که هر مشتری در مراجعه به شرکت بیمه برای استفاده از خدمات بیمه بدنه خودرو مطرح می کند، مبلغ حق بیمه و عوامل تاثیرگذار بر آن است. به طور کلی دو فاکتور مهم، تعیین کننده مبلغ حق بیمه بدنه خودرو است:

۱-   قیمت واقعی خودرو

۲-   نرخ حق بیمه

شما در زمانی که قصد دارید بیمه بدنه را برای خودروی خود استفاده کنید باید حق بیمه را متناسب با قیمت واقعی آن تعیین کنید. برخی از افراد برای این که حق بیمه کمتری پرداخت نمایند، قیمت واقعی خودرو را کتمان کرده و مبلغی کمتر بیان می کنند و همین مسئله سبب می شود که در زمان بروز خسارت نیز، شرکت بیمه هزینه جبران خسارت خودرو را متناسب با ارزش قید شده آن در بیمه نامه بپردازد در نتیجه هزینه پرداختی کمتر بوده و جبران خسارت را نخواهد کرد.

فاکتورهای تعیین کننده هزینه حق بیمه بدنه
فاکتورهای تعیین کننده هزینه حق بیمه بدنه

چند نکته مهم در مورد بیمه بدنه خودرو

۱-   برای بیمه بدنه خودرو تخفیف نیز وجود دارد برای مثال اگر صاحب وسیله نقلیه، در طول یک سال، کمتر از خدمات بیمه بدنه استفاده کند، به این معناست که رانندگی بهتری داشته و یا در استفاده از آن احتیاط کرده است که حتی اتفاقات ناخواسته بروز نکند در نتیجه شرکت بیمه گر در زمان تمدید قرارداد بیمه بدنه تخفیف مناسبی برای بیمه گذار در نظر می گیرد.

۲-   درمورد قابلیت انتقال بیمه بدنه در زمان فروش وسیله نقلیه به صاحب جدید آن نیز سوالاتی مطرح شده است. با توجه به این که این بیمه نامه بیشتر به رانندگی صاحب وسیله نقلیه برمی گردد لذا قابلیت انتقال آن به صاحب جدید این وسیله وجود نخواهد داشت. ولی اگر خودتان یک وسیله نقلیه جدید خریداری کردید می توانید بیمه بدنه وسیله قبلی را به این وسیله جدید انتقال دهید.