بررسی چندین نکته مهم در مورد بیمه شخص ثالث – قسمت اول

بررسی چندین نکته مهم در مورد بیمه شخص ثالث - قسمت اول

حتما تا به حال در مورد بیمه شخص ثالث نیز مطالبی شنیده اید. در ابتدا لازم می دانیم که تعریفی دقیق از شخص ثالث داشته باشیم تا بتوانیم مسئله بیمه آن را بررسی کنیم. شخص ثالث به هر فردی گفته می شود که زمانی که برای فرد بیمه گذار اتفاقی رخ می دهد، در این اتفاق، برای فرد دیگر که همان شخص ثالث است، خسارت مالی یا جانی نیز رخ خواهد داد. لذا همان گونه که متوجه شدید، شخص ثالث به فردی غیر از بیمه گذار گفته می شود. اما با توجه به این که مسئولیت حادثه رخ داده با بیمه گذار بوده است، لذا مسئولیت هر گونه خسارتی که به فرد شخص ثالث نیز وارد شود، بر عهده بیمه گذار خواهد بود. برای مثال زمانی که شما با یک خودرو تصادف می کنید و مقصر، شما شناخته می شوید، مسئولیت هر کس که در این تصادف آسیبی چه از نظر مالی و چه از نظر جانی دیده باشد، با شما خواهد بود.

چه افرادی شخص ثالث به حساب نمی آیند

۱-   صاحب وسیله نقلیه، راننده آن و خود فرد بیمه گذار که عامل بروز تصادف هستند.

۲-   کلیه سرنشینان داخل خودروی فردی که مقصر شناخته شده است.

۳-   اگر حادثه در محدوده کاری فرد بیمه گذار رخ بدهد و مسئولیت این حادثه با او باشد، در این صورت کارمندان تحت نظارت او به عنوان شخص ثالث به حساب نمی آیند.

نکات مهم در مورد بیمه شخص ثالث

حال که با تعریف دقیق شخص ثالث آشنا شدید، در ادامه چندین نکته مهم را در مورد بیمه شخص ثالث بیان خواهیم کرد:

۱-   زمانی که یک تصادف بین دو ماشین رخ می دهد، هر یک از رانندگان خودروها، نسبت به خودروی مقابل، شخص ثالث به حساب می آید.

۲-   همه وسایل نقلیه شامل وسایل نقلیه عمومی، شخصی، وسایل باربری، یدک ها، موتور سیکلت، دوچرخه و… زمانی که منجر به بروز تصادف می شوند، نسبت به شخص ثالث مسئول هستند. هر اتفاقی که برای این وسایل رخ بدهد و منجر به بروز آسیب به شخص ثالث شود، صاحبان این وسایل موظف خواهند بود خسارت وارده به آن شخص را جبران نمایند. برای مثال حتی اگر خودروی شما کنار خیابان به صوت ناخواسته آتش بگیرد و در این آتش سوزی به فرد دیگری چه از نظر مالی و چه جانی آسیب وارد شود، جبران خسارت بر عهده صاحب خودرو خواهد بود.

۳-   توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث، قابلیت انتقال دارد. برای مثال زمانی که شما خودروی خود را می فروشید، می توانید بیمه شخص ثالث را به صاحب جدید آن انتقال دهید و صاحب جدید آن ۱۵ روز کاری فرصت دارد تا مشخصات خود را به شرکت بیمه گر ارائه کند تا سند بیمه نامه برای او صادر گردد.

 

افزودن یک دیدگاه

سه × 3 =