تقسیم بندی انواع بیمه باربری

تقسیم بندی انواع بیمه باربری

تقسیم بندی انواع بیمه باربری

بیمه بابری مختص شرکت هایی است که در زمینه حمل و نقل کالا فعالیت دارند و با توجه به این که از زمانی تحویل بار در مبدا تا زمان ارائه آن به مقصد، مسئولیت کالاها بر عهده شرکت حمل و نقل است، لذا این شرکت ها باید از بیمه باربری استفاده کنند تا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناخواسته، بیمه این خسارات را جبران کند. به طور کلی بیمه باربری براساس دو فاکتور، به دو دسته تقسیم می شود.

بیمه باربری براساس مسیر حمل و نقل

۱-   حمل و نقل زمینی

تمام مسیرهای خشکی که امکان انتقال کالا از آن ها وجود دارد، می توانند تحت پوشش بیمه باربری زمینی قرار گیرند. در این مسیرهای حمل و نقل، خطراتی من جمله دزدی، واژگونی وسیله، آتش سوزی و… وجود دارد و هر بیمه نامه ای که تعداد خطرات بیشتری را تحت پوشش قرار دهد، برای انتخاب مناسب تر است.

۲-   حمل و نقل هوایی

با توجه به این که برخی از کالاها باید به مسیرهای طولانی انتقال داده شوند و همچنین ممکن است که نیاز به انتقال سریع آن ها برای جلوگیری از خراب شدن وجود داشته باشد، در این صورت باید مسیر هوایی انتخاب شود که در این زمان نه تنها کالا بلکه خلبان ها نیز تحت پوشش بیمه باربری قرار می گیرند.

۳-   حمل و نقل دریایی

در برخی از انتقالات، باید کالا از مسیر دریایی انتقال یابد زیرا راهی جز این وجود ندارد. در این زمان تمام خطراتی که می تواند کالا و حتی دریانوردان را تهدید کند، تحت پوشش بیمه باربری قرار گرفته و همچنین میزان جبرران خسارت به کالا براساس میزان خسارت وارده به ان خواهد بود.

بیمه باربری براساس نوع انتقال کالا:

۱-   حمل و نقل کالای داخلی

منظور، انتقال کالا در مرزهای داخلی یک کشور برای مثال از شهری به شهر دیگر و یا از استانی به استان دیگر است. در این زمان آن چه شرایط بیمه را تعیین می کند، قوانین کشور و توافق بین شرکت بیمه گر و بیمه گذار است.

۲-   حمل و نقل صادراتی

این بیمه در زمانی استفاده می شود که شما می خواهید کالا را به کشوری دیگر انتقال دهید. لذا در این زمان بیمه صادراتی متعهد می شود هر گونه خسارت پیش بینی نشده که به کالا وارد می شود را جبران نماید و در نتیجه بازرگانان بدون نگرانی به فعالیت صادراتی خود پرداخته و از این نظر اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

۳-   حمل و نقل وارداتی

با توجه به این یک بازرگان در زمان وارد کردن کالا به کشور ممکن است با خسارت کالا مواجه شود، این نوع بیمه نامه نوعی حمایت از فرآیند واردات کالا به داخل کشور است.

حتما بخوانید :

پست های مرتبط

افزودن یک دیدگاه

2 × دو =

Free WordPress Themes, Free Android Games